Prima pagină > opinii > Academia de Poliţie formează sau deformază poliţiştii?

Academia de Poliţie formează sau deformază poliţiştii?


Am întâlnit recent câţiva tineri care pretindeau că au absolvit studiile la Academia de Poliţie din Chişinău. Ceea ce aveau în comun aceştia era limbajul vulgar, arogant, plat şi extrem de rusificat. Am ascultat cu atenţie discursurile lor şi mi-am dat seama că, la finalizarea studiilor, absolvenţii au parte de o (de-)formare profesională, care-şi lasă amprenta pe vocabularul şi comportamentul multora dintre ei.

Nu ştiu prea bine ce îi învaţă Academia de Poliţie dar constat că mulţi nu cunosc elementarul: să aibă respect faţă de cetăţenii acestei ţări, pe care, conform legii, ar trebui să-i apere. Ce să mai vorbim despre respectarea legilor?!

politisti_moldoveni

Ca să înţelegeţi ce mă revoltă, voi relata următoarele:

Prima situaţie

A absolvit Academia… A lucrat un timp ca „uciaskovîi” (cuvânt preluat din vocabularul acestuia). Acum zice că s-a reprofilat, dar nu vorbeşte prea multe despre activitatea sa ca poliţist. Totuşi, după expresiile pe care le foloseşte în discuţie, după bancurile pe care le spune, este evident că acesta are o ură faţă de civili şi faţă de băştinaşi (moldoveni sau basarabeni) în mod special. Unul dintre bancurile lui începeau cu fraza, „Cică un moldovan, adică un bâk, s-a dus la piaţă” (…) etc. În alt banc, acesta făcea aluzie la fetele care nu se spală, fiind destul de porcos în exprimare – se vedea pe mutra lui că era mulţumit că a găsit cui să spună astfel de anecdote.

Pe drum, în timp ce conducea maşina prin localităţile rurale, saluta cetăţenii care ieşeau pe marginea drumului şi se dădea în spectacol când vedea că cineva i-a răspuns la salut. Nu uita să-i facă cum îi venea la gură cu „bâdlă„, „ţăran„, „asiolu şela” etc.

A doua situaţie

A absolvit recent Academia… Cu toate acestea, deja se identifică cu poliţiştii din toate timpurile, luându-le apărarea şi ţipând ca din gură de şarpe că „un poliţist întotdeauna procedează corect„. L-am întrebat dacă acest „procedează corect” este echivalent cu „procedează conform legii” şi el a zis fără ezitare – „Întocmai!„. Chit că nu făcea nici o diferenţă între aceste expresii…

I-am amintit despre şirul de abuzuri comise de poliţişti în ultimii ani, pentru care R.Moldova a fost, şi va fi în continuare, penalizată la CEDO, dar bravul poliţişt s-a aprins şi mai tare. A ridicat vocea, tunând că cei care se plâng la CEDO nu-s patrioţi şi că ei merită bătuţi pentru asta.

A pomenit şi de cazul Mătăsaru, insinuând că „ştim noi ce fel de poamă e şi acest individ„. I-am zis ce ştiu eu din presă despre Mătăsaru şi problemele pe care i le-a creat guvernarea comunistă prin poliţiştii, procurorii şi judecătorii care s-au ocupat de dosarele lui. El o ţinea una şi bună – „Tu chiar crezi acest bred, crezi că ceea ce scrie presa-i drept?

Am zis că sunt jurnalist şi ştiu să mă informez din surse credibile, iar despre cazul Mătăsaru este destulă informaţie ne-controlată de autorităţi. El o ţinea una şi bună – „Mătasar o primit-o după merit. Ai văst ce-o făcut el din aparatura echipei M1?” Îi spun că am văzut, şi-l întreb dacă a văzut la alte televiziuni ce activităţi a mai făcut Mătăsaru, dacă ştie că erau paşnice şi perfect legale. S-a eschivat de la răspuns, şi a mai zis că „cei care apelează la CEDO fac de râs ţara„.

L-am contrazis, i-am spus că am altă parere şi că cetăţenii au dreptul să uzeze de toate instrumentele legale pentru a se apăra de un regim opresiv. El nu mai auzea nimic şi m-a luat cu o fraza pe care aud de la poliţişti la tot pasul: „Voi trebu’ sî ştiţ cî aveţ şî oblugaţîi, nu numa drepturi!„. L-am întrebat ce ştie despre obligaţii, că eu despre drepturi pot să-i vorbeasc ore în şir, dar tânărul s-a făcut că nu mă aude, cerând încă o halbă de bere. Am repetat întrebarea şi l-am rugat să enumere 5-10 obligaţii, ca să ştiu ce crede el că ar trebui să cunoască cetăţenii. N-am primit nici un răspuns.

Referindu-se la situaţia de după protestele din aprilie, a zis că protestatarii au avut mare noroc că ei, poliţiştii, au primit ordin să nu intre în forţă, altfel „era vai de voi„. „Era sî vî călcăm în picioari, tu-nţălegi?„. „Uite mitingul din oraş la noi (orăşel din provincie, precizarea mea) l-aţi făcut cum aţi vrut voi, şî nimi nu v-o atins. Deamu cini-i rău? V-am lasat, aţ făcut ce-aţ vrut voi. Spuni spasibî c nu v-am călcat în picioari…

Al treilea caz

Vedeţi textul despre poliţistul cu pantofi lustruiţi

Am întâlnit recent câţiva tineri care pretindeau că au absolvit studiile la Academia de Poliţie din Chişinău. Ceea ce aveau în comun aceştia era limbajul vulgar, arogant, plat şi extrem de rusificat. Am ascultat cu atenţie discursurile lor şi mi-am dat seama că aceasta ar putea fi o deformare profesională care-şi lasă amprenta pe vocabularul şi comportamentul multora dintre ei.

Nu ştiu prea bine ce îi învaţă Academia de Poliţie dar constat că nimeni nu-i învaţă elementarul: să aibă respect faţă de cetăţenii acestei ţări, pe care, conform legii, ar trebui să-i slujească.

Ca să înţelegeţi ce mă revoltă, voi relata următoarele:

Prima situaţie

A absolvit Academia… A lucrat un timp ca „uciaskovîi” (cuvânt preluat din vocabularul acestuia). Acum zice că s-a reprofilat, dar nu vorbeşte prea multe despre activitatea sa ca poliţist. Totuşi, după expresiile pe care le foloseşte în discuţie, după bancurile pe care le spune, este evident că acesta are o ură faţă de civili şi faţă de băştinaşi (moldoveni sau basarabeni) în mod special. Unul dintre bancurile lui începeau cu fraza, „Cică un moldovan, adică un bâk, s-a dus la piaţă” (…) etc. Alt banc era făcea aluzie la fetele care nu se spală, fiind destul de porcos pe alocuri, şi se vedea pe mutra lui că era mulţumit că a găsit cui să-l spună.

Pe drum,în timp ce conducea maşina prin localităţile rurale, saluta cetăţenii care ieşeau pe marginea drumului şi se dădea în spectacol când vedea că cineva i-a răspuns la salut. Nu uita să-i facă cum îi venea la gură cu „bâdlă”, „ţăran”, „asiolu şela” etc.

A doua situaţie

A absolvit recent Academia… Cu toate acestea, deja se identifică cu poliţiştii din toate timpurile, luându-le apărarea şi ţipând ca din gură de şarpe că „un poliţist întotdeauna procedează corect”. L-am întrebat dacă acest „procedează corect” este echivalent cu „procedează conform legii” şi el a zis fără ezitare – „Întocmai!„.

I-am amintit despre şirul de abuzuri comise de poliţişti în ultimii ani, pentru care R.Moldova a fost, şi va fi în continuare, penalizată la CEDO, dar bravul poliţişt s-a aprins şi mai mult în pene. A ridicat vocea, tunând că cei care se plâng la CEDO nu-s patrioţi şi că ei merită bătuţi pentru asta. A pomenit de cazul Mătăsaru, insinuând că „ştie CEDO ce fel de poamă e şi acest individ”. I-am zis ce ştiu eu din presă despre Mătăsaru şi problemele pe care i le-a creat guvernarea comunistă prin poliţiştii, procurorii şi judecătorii care s-au ocupat de dosarele lui. El o ţinea una şi bună – „Tu chiar crezi acest bred, crezi că ceea ce scrie presa-i drept?” Am zis că sunt jurnalist şi ştiu să mă informez din surse credibile, iar despre cazul Mătăsaru este destulă informaţie ne-controlată de guvern. El o ţinea una şi bună – „Mătasaru a primit-o după merit. Tu ai vast ce-a făcut el din aparatura celor de la M1?” Îi spun că am văzut, şi-l întreb dacă a văzut la alte televiziuni ce activităţi a făcut Mătăsaru, dacă ştie că erau paşnice şi perfect legale. S-a eschivat de la răspuns, şi a mai zis că cei care apelează la CEDO fac de râs ţara. L-am contrazis, i-am spus că am altă parere şi că cetăţenii au tot dreptul să uzeze de toate instrumentele legale pentru a se apăra de un regim opresiv. El nu mai auzea nimic şi m-a luat cu o fraza pe care o repetă poliţiştii la tot pasul: „Voi trebu’ sî ştiţ cî aveţ şi oblugaţîi, nu numa drepturi!„. L-am întrebat ce ştie despre obligaţii, că eu despre drepturi pot să-i vorbeasc ore în şir, dar tânărul s-a eschivat de la răspuns, cerând încă o halbă de bere. Am repetat întrebarea şi l-am rugat să enumere 5-10 obligaţii, ca să ştiu ce crede el că ar trebui să cunoască cetăţenii. N-am primit nici un răspuns.

Referindu-se la situaţia de după protestele din aprilie, a zis că protestatarii au avut mare noroc că ei, poliţiştii, au primit ordin să nu intre în forţă, altfel „era vai de voi„. „Era sî v călcăm în picioari, tu-nţelegi?„. „Uite mitingul din oraş la noi (orăşel din provincie, precizarea mea) l-aţi făcut cum aţi vrut voi, şî nimi nu v-o atins. Deamu cini-i rău? V-am lasat, aţ făcut ce-aţ vrut voi. Spuni spasibî c nu v-am călcat în chicioare…

Al treilea caz

Vedeţi textul despre poliţistul cu pantofi lustruiţi

Categorii:opinii
  1. 15/09/2009 la 12:04 pm

    cel mai aiurea în situaţia asta e că printre proaspeţii absolvenţi de licee academia de poliţie a devenit o tendinţă, considerându-se ceva la modă.

    în realitate este o instituţie coruptă. fiind foarte solicitată, cei de acolo îşi stabilesc propriile metode de selecţie. din spusele unor persoane care au fost admise anul acesta, reuşesc cei care au bani (şi se operează cu sume deloc modeste) .

    dar pentru că este la modă, tinerii merg la asta, lucrează o vară întreagă pentru a-i mitui pe cei de acolo. au drept „modele” nişte exemple ca cele din articolulul tău şi visează toţi la un post de “uciaskovîi” într-o comunitate unde ar avea autoritate, iar lumea i-ar „respecta” .

    iar după ce absolvesc îşi dau aere de salvatori ai societăţii, pretinzând că menţin starea de siguranţă în societate (mai degrabă o tulbură).

  2. clao2alpes
    17/09/2009 la 1:37 pm

    „Politzistul tare-n clantza…”
    Sub nici o forma ori ce fel de politzist ar fi: indobidocit si corupt ori leal devotat meseriei lui nu are cum sa supravetzuiasca in conditzi nornale intr-un sistem bolnav si infect

  3. 21/09/2009 la 11:00 pm

    acestor specimene le doresc sa viziteze o tara straina unde din „greseala ” sa li se aplice aceleiasi tratamente pe care ei le folosesc in moldova ( republic of ). sa fie si ei in pielea celor care nu se pot apara in fata „oamenilor legii „

  4. wellek
    22/07/2010 la 5:55 pm

    mă gîndem şi eu să dau actele la acestă academie însă după cît am înţeles acolo trebu bani şi fară ajutor nu intri !

  5. 30/12/2010 la 2:58 pm

    Da…aveam si eu prieteni care invatau la Academie pe cand eram eu student si imi spuneau ce limbaj utilizeaza profesorii de acolo in timpul orelor… mi se ridica parul de groaza…nu credeam ca e posibil asa ceva…. si la fiecare examen pregateau suma respectiva…cum sa mai ai incredre…
    http://blogulluicazacu.wordpress.com/2010/12/29/miorita-versiunea-necunoscuta-pana-azi/

  6. Ana
    07/01/2012 la 1:37 am

    nu mai trebuie nici un ban nimica…….studiez si eu acolo s innafara de taxa pe drum nu achit nimica,,,,,cei ce nu cunosc trebuiesc informati din surse concrete da nu asa ……

  7. Ana
    07/01/2012 la 1:41 am

    Ati mentionat corect NU CUNOASTETI NICI PE APROAPE CE SE STUDIAZA IN Academia de Politie ,,Stefan cel Mare,,

  8. maria
    20/03/2014 la 5:58 pm

    cite clase trebuie sa invazt ca sa pot intra la academia de politie?

  1. No trackbacks yet.

Lasă un răspuns

