Prima pagină > opinii > ,,Redobândirea cetățeniei de către basarabeni e un drept furat de ruși”

,,Redobândirea cetățeniei de către basarabeni e un drept furat de ruși”


Problema redobândirii cetățeniei a fost și continuă să fie un subiect de interes atât pentru moldovenii stabiliți în România, cât și pentru cei de peste Prut. Tocmai de aceea,VerticalNews a decis să vorbească mai pe larg despre această problemă cu Ghenadie Brega, primul basarabean care a acționat statul român în justiție pentru a cere redobândirea cetățeniei și care a și câștigat procesul.

Ghenadie Brega este unul dintre cei mai activi cetățeni basarabeni care luptă pentru drepturile civile în Republica Moldova. Prima dată a venit în România în 1997 când a dat admitere la Universitatea de Film. A absolvit-o în 2002. Ulterior, a făcut un master în Managementul Proiectelor la Facultatea de Comunicare și Relații Publice din cadrul SNSPA, București. În 2004 a fost admis la doctorat la Universitatea de Film. A studiat doi ani. Ulterior, a fost nevoit să-și întrerupă studiile.
,,În timpul studiilor am muncit, adesea la negru. Nu era ușor de a obține permisul de ședere pentru străini. Inițial am lucrat ca paznic de noapte la o casă de schimb valutar, apoi am ajuns în Televiziune în calitate de cameraman. Norocul meu era că am făcut contract de cesiune drepturi de autor, altfel nu vroiau să mă ia la muncă, de carte de muncă nici vorbă, deși am muncit un an la ei. După această colaborare am mai muncit o lună în altă televiziune, apoi au renunţat la serviciile mele când am propus să fiu angajat legal. În ultimii trei ani de trai în România nu am avut nicio ofertă de muncă, de asta și am renunțat la studii”

În 2007, Ghenadie Breda s-a întors în Moldova. A lucrat la mai multe televiziuni, iar din februarie 2011 până în prezent muncește neremunerat pentru Curaj.TV, o televiziune care promovează jurnalismul în interesul cetățeanului.
Despre povestea redobândirii cetățeniei de către Ghenadie Brega – în interviul ce urmează.

Ai fost primul care a acționat în judecată Ministerul Justiției din România pentru redobândirea cetățeniei. Ce te-a impus să o faci?
Am simţit nevoia de a cere recunoaşterea unui drept furat de ruşi în 1940 – dreptul la cetăţenie română. Conform Constituţiei, cetăţeni ai României sunt cei care se nasc din cetăţeni români, iar noi, basarabenii şi nord-bucovinenii îndeplinim această condiţie. Ar fi fost firesc ca autorităţile dela Bucureştisă ne fi recunoscut pe toţi drept cetăţeni români, nu să impună condiţii drastice de redobândire a cetăţeniei în 5-7 ani.

În demersul pe care l-ai facut, te-a încurajat cineva?
M-am adresat unui avocat competent pentru o consultaţie juridică. M-a ascultat atent şi a înteles că sunt hotărât să merg până în pânzele albe pentru a obţine recunoaşterea oficială a acestui drept. A întrebat simplu: eşti nemulţumit? Am zis – da. Atunci, dă-i în judecată!

Ce spunea legea la momentul respectiv despre redobândirea cetățeniei?
Legea din 1991 era o lege bună, favorabilă recunoaşterii drepturilor pierdute de basarabeni şi nord-bucovineni, doar că nu prevedea nici un termen de soluţionare a cererilor. Aici şi s-a abuzat. Termenele de procesare a dosarelor se extindeau până la 7-8 ani, iar asta mi se pare inadmisibil.

Câți ani a trebuit să aștepți ca să devii cetățean român cu acte în regulă?
Doi dintre fraţii mei şi-au redobândit cetăţenia şi actele româneşti prin 1995-1996. Procedura, nici atunci, nu era uşoară. Aveam nevoie şi de o sumă de bani pentru taxe şi perfectarea actelor (aproximativ 100 dolari), iar noi nu ne permiteam acest lucru. În 2002 mi-am anunţat intenţia de a solicita cetăţenia, dar mi se cerea să fac dovada şederii legale în România pe o perioadă de patru ani. Abia în2004 mis-a permis să depun  tot setul de acte şi nu am ştiut nimic despre dosarul meu până în 2006. Am dat Ministerul Justiţiei în judecată şi, peste un an, am depus jurământul de cetăţean român. Certificatul de naştere românesc şi paşaportul mi-au fost eliberate abia în 2008. În total, am aşteptat şase ani.

Știi dacă exemplul tău a fost urmat ulterior și de alți basarabeni?
A fost urmat de multă lume pentru că despre acest caz s-a vorbit în presă. Oamenii erau supăraţi pe birocraţie, pe lipsa de respect faţă de petenţi şi pe incertitudinea legislaţiei în materie de cetăţenie.

Acum câțiva ani se acordau basarabenilor cam 750 de cetățenii pe an. În primele luni opt luni ale anului 2011 s-au acordat 54.566. Cărui fapt crezi că i se datorează acest lucru?
A fost şi o perioadă când nu se acorda nici un titlu de cetăţenie pe an. După 2002, procesul de acordare a cetăţeniei prin redobândire a fost blocat mulţi ani la rând. Prin 2006 am făcut primele petiţii publice din partea societăţii civile pentru a cere deblocarea şi simplificarea procesului de acordarea a cetăţeniei române pentru cei care au pierdut această calitate împotriva voinţei lor.

Ți-a schimbat cumva viața redobândirea cetățeniei?
Nu pot spune că mi-a schimbat viaţa. S-a făcut un act de justiţie, iar acest lucru este unul firesc.

Ai început să urmezi un doctorat în România, dar ai decis să te întorci în Republica Moldova. De ce?
Era tot mai greu să continuu studiile fără a avea un loc de muncă. Nu puteam să mă angajez fără acte româneşti. Eram străin în propria ţară. Străinii sunt verificaţi la sânge şi, cel mai des, nu li se permite să muncească legal.

Ce te-ar face să te reîntorci în România ținând cont că acum ești oficial și cetățean român?
Dacă ar exista o mai mare deschidere pentru românii din afara graniţelor, dacă România ar învesti în aceste localităţi, nu aş ezita să revin în ţară. Deocamdată, prefer să rămân în Republica Moldova pentru că este mare nevoie de activişti civici, care să monitorizeze respectarea drepturilor cetăţeneşti şi să reacţioneze la abuzurile autorităţilor.

Categorii:opinii
  1. 1st
    29/11/2011 la 11:38 am

    CEC – filiala PLDM

  1. No trackbacks yet.

Lasă un răspuns

